La generació literària dels 70 i la novel·la històrica del segle XXI - EL
VICARI D’ALBOPÀS, de l´escriptor Miquel López Crespí
Per Mateu Morro Marcé (historiador)
En l’extensa obra literària de Miquel López-Crespí, «El vicari
d’Albopàs» marca una nova fita caracteritzada per la plenitud de la
seva escriptura i per la maduresa narrativa aconseguida.
L’escriptura és austera i clara, despullada d’elements innecessaris, i per això
adequada a les finalitats biogràfiques i descriptives que l’autor
ha volgut cercar. El relat, d’altra banda, descansa sobre dos dels
grans temes de l’obra d’en Miquel López-Crespí: la reinterpretació de
les arrels pobleres, les de sa Pobla i les de la seva
gent, des d’una mirada històrica i, per un altre cantó, la
reflexió sobre la lluita entre el nou i el vell, entre les idees
transformadores i les idees conservadores, en una confrontació que parteix
de la pròpia biografia personal i familiar per establir
un diàleg amb ell mateix, amb els seus records i amb els seus
referents. (Mateu Morro)
En l’extensa obra literària de Miquel López-Crespí, «El vicari
d’Albopàs» marca una nova fita caracteritzada per la plenitud de la
seva escriptura i per la maduresa narrativa aconseguida.
L’escriptura és austera i clara, despullada d’elements innecessaris, i per això
adequada a les finalitats biogràfiques i descriptives que l’autor
ha volgut cercar. El relat, d’altra banda, descansa sobre dos dels
grans temes de l’obra d’en Miquel López-Crespí: la reinterpretació de
les arrels pobleres, les de sa Pobla i les de la seva
gent, des d’una mirada històrica i, per un altre cantó, la
reflexió sobre la lluita entre el nou i el vell, entre les idees
transformadores i les idees conservadores, en una confrontació que parteix
de la pròpia biografia personal i familiar per establir
un diàleg amb ell mateix, amb els seus records i amb els seus
referents.
En Miquel López-Crespí no defuig en absolut dels seus
orígens familiars: ni els del pare presoner republicà reclòs en un
camp de treball a Mallorca, ni el de la mare de bona família
pagesa poblera. I aquesta divergència d’orígens i
d’identitats, en aparença irresoluble, però que en l’obra
literària de Miquel López-Crespí es manté en un exercici de diàleg
constant, a les pàgines de «El vicari d’Albopas», arriba a
una tensió d’intensitat especial, en la qual el diàleg interior
del vicari Parera és també una lectura crítica de la història del
poble i del país.
El vicari Parera
«El vicari d’Albopàs» està dedicat al prevere Joan
Parera Sansó, vicari de sa Pobla entre 1890 i 1927, que va ser
un personatge notable per moltes raons i així ho reflecteix el
llibre d’en Miquel López-Crespí. Sense cap dubte, era un home conservador fins
a la medul·la, integrista i oposat als moviments ideològics de
signe progressiu, però alhora era un home inquiet i ansiós de
coneixements, interessat per la història i els progressos tècnics, i amb
una capacitat de treball desbordant, però sobretot fou un prevere que va
viure sempre vinculat als batecs de la vida poblera.
En ell, l’arrel pagesa, la cultura pagesa manacorina, s’uneix a la gent
d’aquesta terra camperola per excel·lència que és sa Pobla. I els sentiments
d’aquell sacerdot, defensor de l’ordre i de la tradició cristiana, també es
fonen amb la tradició popular, amb l’herència dels avis, que ha de servir per
aixecar una barrera insalvable davant les idees dissolvents d’una modernitat
desencaminada.
El vicari Parera devia ser una espècie d’homenot de poble, feiner i
obstinat, com aquell altre homenot manacorí que Francesc de Borja Moll va
qualificar com «un home de combat». En Miquel López-Crespí el retrata amb
duresa, dissecciona sense pietat la seva ideologia ultramuntana i les seves
inquietuds socials i polítiques, que podem conèixer bé, entre altres coses,
gràcies a les planes de «Sa Marjal», la revista que va editar durant anys
mossèn Parera a sa Pobla. En Miquel és dur quan retrata la unió entre la
religiositat abrandada, el conservadorisme social i la defensa d’un ordre
polític i social indefensable. I al costat del vicari, és igualment implacable
amb Llorenç Riber, Miquel Costa i Llobera, Maria Antònia Salvà, Antoni Maria
Alcover i altres personatges de l’època de característiques ideològiques
semblants.
Però, a més de tot això, crec que hi ha en «El vicari d’Albopàs» una
defensa implícita del vicari Parera que neix del respecte cap a la vena popular
que traspua, la que el fa travessar la marjal per anar a conversar amb el pagès
que ha sobreviscut la guerra de Cuba, la que el fa tenir cura dels pobres i la
que, al fil del relat, el fa entrar en dubtes, per un moment, sobre la bondat
del sistema polític imperant. El vicari és un home del poble que el vol
defensar dels perills de la modernitat i de la revolució, però és un home que
també sap del treball dels pagesos de sol i sol, que sap que és en el dur
treball de marjaler on la vila aixeca la seva prosperitat i, per tant, no es
planteja una tasca sublim i elitista, sinó que també s’embruta la sotana en el
fang dels conradissos per escoltar i servir la gent poblera. Per això en Miquel
López-Crespí no salva la institució ni la funció social regressiva de
l’església, però ens salva l’home, tot i la seva profunda discrepància amb tot
el que va representar, amb unes pinzellades que en fan el dibuix humà del pagès
manacorí, del pobler adoptiu i del voluntariós capellà de poble, lliurat
tothora a les seves devocions i obligacions.
Sa Pobla, sa Pobla...
Sa Pobla, a més del vicari Parera, és l’altre gran
protagonista del llibre. Més que sa Pobla,
els veritables protagonistes són els poblers i les pobleres, amb
les seves limitacions i les seves grandeses, amb aquesta ànima poblera que
singularitza la gent de la contrada i que tan bé sap descriure en
Miquel López-Crespí, que lluny de distanciar-se de les seves arrels de cada cop
s’hi identifica més i de cada cop les entén millor, perquè les sap veure
amb la saviesa que dona la trajectòria vital i el coneixement de la
història.
L’obra del vicari Parera, a través de «Sa Marjal» i les seves
publicacions, però també a través de la seva obra social, posant en marxa
institucions de crèdit i mutualitats de previsió o fomentant l’educació
popular, és fonamental per a entendre el que ha estat sa Pobla al llarg
del segle XX i parteix d’una estretíssima vinculació del sacerdot amb el
seu poble d’adopció i amb la gent concreta que l’habitava. Miquel
López-Crespí ho recull amb detall i ho interpreta des de la seva pròpia
trajectòria personal, que li permet construir un text ric i molt
suggerent.
El pes de la història
Sobre el vicari, sobre sa Pobla, hi gravita tot el pes de la història.
El pes dels segles, des dels talaiots i les restes romanes que recull el
prevere, a les Germanies i les tensions socials i polítiques del segle XIX i
XX.
I, d’una manera especial, hi gravita el pes aclaparador del que podríem
dir «la Mallorca de sempre», la que han forjat els poderosos en
aliança amb el poder polític i eclesiàstic. Aquesta Mallorca que va
encarar el segle XX mobilitzada contra el liberalisme, contra el laïcisme,
contra la democràcia i contra el socialisme, que estava entestada en aixecar
murs de contenció contra les idees dissolvents que venien de fora.
La cosa va acabar malament com tots sabem. Acabàrem dins el pou de la
Guerra Civil, la repressió i les misèries d’una llarguíssima postguerra, de la
qual no n’hem acabat de sortir del tot. L’església mallorquina i mallorquinista
que havia volgut forjar Antoni Maria Alcover, a l’ombra del bisbe Campins, no
va tenir el mínim de generositat necessari com per encetar un diàleg amb els
«altres». Com si fos possible un retorn a l’edat mitjana, al temps de la fosca
inquisició que descriu en Miquel López-Crespí tantes vegades. I així ens va
anar. L’amable pàtria mallorquina dels ancestres acabà sent substituïda per
l’aspra pàtria espanyola dels exèrcits salvadors.
Però tot això no lleva que el vicari
Parera, com tants d’altres, no fes una labor cultural i de recuperació de les
tradicions i de la història molt lloable, que avui forma part del nostre llegat
més valuós. I el mateix podríem dir de la seva tasca social, benèfica i
associativa. Som qui som perquè venim d’allà on venim, d’aquest garbuix de
contradiccions i d’identitats, a les quals no podem renunciar.
Santa Maria del Camí (19-XI-2020)
No hay comentarios:
Publicar un comentario