Per Miquel López Crespí, escriptor
Quan Jaume Pomar, director de la
col·lecció La Sínia del Tall, em demanà un original, els poemes
que ara conformen el llibre Els
naufragis lents que
acaba de publicar El Tall, em vaig adonar de com havia passat el
temps d´ençà que ens coneguérem a mitjans dels anys seixanta.
Parl de l´època en què ell començava a escriure els primers
poemes de Tota la ira
dels justos, poemari
que, semblant a una petita antologia, recollia la feina feta entre
els anys 1963 i 1966, és a dir: Finestres
a la llum, A
vint anys i un dia,
Poemes a Michelle
i L´esperança
enfonsada. Recordem que
Tota la ira dels justos
(Palma, La Sínia, 1967) obtengué el premi Ciutat de Palma de Poesia
1966.
Jaume Pomar és poeta, traductor,
narrador i assagista. Entre els seus assaigs podem destacar Bartomeu
Rosselló-Pòrcel, vida i obra
(1966); L´aventura de
‘Nova Palma’ (1976),
llibre que en regalà amb una impressionant dedicatòria, típica
dels temps foscos de la dictadura, en la qual deia: “A Miquel
López, un dels pocs amb els quals coincidirem a l´hora de la lluita
final o del paredón.
Jaume Pomar”; El meu
Llorenç Villalonga
(1995) i La raó i el meu
dret: biografia de Llorenç Villalonga
(1995). La seva obra poètica és formada pels poemaris Tota
la ira dels justos
(1967), Amb la mort,
amorosament (1971),
Història personal
(1979), Elegies
(1986), Carisma del
desert (1987), Imatge
de la por (1988), Les
quatre estacions (1991),
Retorn a casa
(1992), Llavis de marbre
blanc (1992), Frontissa
(1993) i La
sínia de les hores
(1997). També ha publicat la novel·la Un
dia o l´altre acabaré de legionari
(1988).
Si ara hagués de concretar com o qui em presentà Jaume Pomar ara
farà més de quaranta anys, no ho sabia dir amb certitud. Cap al
1965, que és l´època en què vaig entrar en contacte amb en Jaume,
a Palma no hi havia tantes persones amb què poguessis encetar la
conversa damunt Pavese, Lenin, Sartre, Carpentier o Céline. Ni
encara avui, quaranta anys i busques després que ens coneguérem!
Pensau en alguns dels polítics que ens malgovernen, en la seva
palesa ignorància cultural, i ho constatareu. A tall d´anèctota, i
sense dir noms, puc dir que en un dinar de suport al Bloc per
Mallorca, un destacat intel·lectual nostrat, dirigent d´un partit
d´esquerra –i que tenia davant seu Maria Antònia Oliver-- em
demanà en veu baixa, perquè ningú el sentís, qui era aquella dona
que seia al seu davant. I no proveu de demanar per damunt personatges
històrics o autors nostrats del tipus de Joan Soler Antich, Josep M.
Palau i Camps o Antoni Mus. No en parlem si els demanam per la tasca
portada a terme a Mallorca per Manuel Sanchis Guarner o que ens
diguin qui va organitzar o què van significar en el seu temps les
famoses Aules de Novel·la, Poesia i Teatre de mitjans dels anys
seixanta. I aquests són uns exemples agafats a l´atzar. Segurament
els confondran amb algú que va a les llistes del seu partit a les
eleccions del moment. Això només a tall d´anècdota, per a
constatar com, a vegades, en lloc d´avançar hem anat retrocendint
com els crancs.
Jaume Pomar, evidentment, no té res a veure amb polítics com els
esmentats.
Cap a mitjans dels anys seixanta, a part del compromís
amb la lluita antifeixista, ja érem plenament conscients de
l´esbatussada que havia significat el franquisme quant a la
destrucció de la cultura catalana. Les meves primeres dèries
literàries sorgeixen en aquells anys. Segurament per influència
familiar: el pare i els oncles eren lectors aferrissats. A la guerra,
el pare, Paulino López, era membre actiu dels destacaments de la
cultura, i formava part d´aquelles improvisades companyies d´actors
i actrius afeccionats muntades pel Comissariat de Cultura. Era un bon
rapsode, el pare, i, en la postguerra poblera, quan es reunia a casa
amb alguns dels presoners republicans que s´havien casat amb
al·lotes de la vila, el vaig sentir sovint recitant Federico Garcia
Lorca, Miguel Hernández, Pablo Neruda, Rafael Alberti, Pedro Garfias
i tants i tants poetes antifeixistes dels anys trenta.
El 1966, l´any que Guillem Frontera havia
guanyat el premi Joan Alcover de poesia amb el poemari El
temps feixuc, jo entrava en contacte amb
Josep M. Llompart, un contacte que marcaria ja per sempre la meva
dedicació a la literatura, ja que va ser el primer lector dels meus
originals, el que primer detectà els inicials defectes i virtuts.
Llompart és, juntament al meu oncle José i el pare Paulimo, ambdós
combatents en l´Exèrcit Popular de la República, qui em recomana
els llibres que marquen la meva adolescència i joventut.
De
1965 a 1968 participam com a oients fervorosos en les famoses Aules
de Poesia, Teatre i Novel·la que organitza el nostre bon amic i gran
activista cultural Jaume Adrover. Es pot dir que aquells anys de les
Aules, juntament amb les activitats que organitza l´OCB, els llibres
de l´Editorial Moll i els inicials contactes amb Josep M. Llompart,
marquen l´inici de les meves incipients activitats culturals que, en
la pràctica, es concretaran l´any 1969 amb les primeres
col·laboracions literàries a les pàgines de Cultura del diari
Última Hora.
Quasi
la totalitat d'escriptors mallorquins del que s'ha anomenat la
"fornada dels anys setanta" ens hem alletat amb el material
sortit de l'Editorial Moll. I no es tracta solament de la Gramàtica
normativa o del
Vocabulari
mallorquí-castellà,
de les Rondaies,
de les xerrades radiofòniques, o del paper de "Llibres
Mallorca" en els anys seixanta i setanta. L'Editorial Moll ens
fornia d'altres llibres, bàsics per a la nostra formació com a
ciutadans i ciutadanes d'una terra trepitjada pel feixisme. Pens ara
mateix en l'imprescindible llibre de Josep M. Llompart La
literatura moderna a les Balears,
que Moll va editar l'any 1964, i en tots aquells llibrets de la
collecció
"Les Illes d'Or" que ens permeten conèixer les arrels més
profundes de la nostra cultura. Record la importància cabdal que per
a la nostra formació d'escriptors tengué poder fruir, en plena
dictadura franquista, enmig de tants silencis i prohibicions
culturals, de llibres com Comèdies,
I de Pere d'A.
Penya, La minyonia
d'un infant orat de
Llorenç Riber;
L'Hostal de la Bolla
i altres narracions,
de Miquel S. Oliver; Cap
al tard, de Joan
Alcover; Aiguaforts,
de Gabriel Maura, Flor
de card, de
Salvador Galmés; Els
poetes insulars de postguerra,
de M. Sanchis Guarner, L'amo
de Son Magraner, de
Pere Capellà; L'hora
verda, de Jaume
Vidal Alcover o Un
home de combat, de
Francesc de B. Moll. Precisament Un
home de combat, una
apassionada biografia de Mn. Alcover, ens permetia copsar
l'existència d'un Moll escriptor de primera magnitud.
En
el llibre de l´escriptor i catedràtic de la Universitat de les
Illes Balears (UIB) Pere Rosselló Bover La
cultura a Mallorca (1936-2003)
(Palma, Documenta Balear, 2004) hom pot trobar informació essencial
sobre la repressió feixista contra la cultura catalana, i també del
redreçament cultural dels anys seixanta fins a la situació existent
l´any 2003.
Jaume Pomar va néixer el 1943 i,
per tant, com a poeta més vell que qui signa aquest article, porta
uns anys més que jo en el conreu de les lletres. El que més record
de l´època en què ens coneguérem és la passió i la intensitat
dels nostres debats dels vint anys, aquells inicials descobriments de
Marx, Engels, Sartre, Camus, Simone de Beauvoir, Pavese, Hemingway,
Fitzgerald, Kafka, Joyce, Gramsci, Rosa Luxemburg... Debats que es
combinaven amb xerrades sobre els darrers poemaris de Josep M.
Llompart, Jaume Vidal Alcover, Blai Bonet o Salvador Espriu, per dir
solament uns noms. Mancaven solament uns anys per al Maig del 68, per
a la primavera de Praga, per a la Revolució Cultura xinesa, per a la
creació de les primeres organitzacions illenques marxistes no
estalinistes, i amb en Jaume ja havíem discutit Fanon, Andreu Nin,
Lukács, el nouveau
roman, els aspectes més
destacats del boom
novel·lístic hispanoamericà (Vargas Llosa, Alejo Carpentier,
Gabriel Garcia Márquez, Lezama Lima...). No era tan senzill trobar
en una capital provinciana com era Palma, dominada culturalment i
políticament pel feixisme, un escriptor amb qui poguessis parlar
d´Otero, Celaya, Maiakovski, Brecht, Gil de Biedma, Barral, Molas,
Lukács. A finals dels seixanta ja havíem llegit els situacionistes
i coneixíem i admiràvem l´obra de Salvat-Papasseit i Rosselló-
Pòrcel, aquests darrers, mestres indiscutibles dels joves que
començàvem a escriure aleshores.
Amb en Jaume Pomar ens trobàvem al bar Modern, a la plaça de Santa
Eulàlia, prop de Cort. Un indret que era molt proper al carrer de la
Vidriera, número 28, tercer pis, que era on ell vivia amb el seus
pares i el germà. I també en el Bosch, a dues passes d´un dels
llocs on el podies trobar moltes nits d´aquella grisa Palma de
finals dels seixanta i començaments dels setanta: el bar
Brussel·les.
De la mare de Jaume Pomar, la senyora Magdalena Llambies, record, com
si fos ara mateix, el moment que, travessant la sala d´estar, el
menjador i un estret passadís, m´obria la porta de la cambra de
Jaume Pomar on escrivia i llegia sense aturar. El pare, Antoni Pomar
Tarongí, em saludava des de la distància. En Guillem, el germà,
llegia a la seva habitació. A la cambra de Jaume Pomar, la claror
del dia penetrava per una petita finestra oberta a les teulades dels
carrers de l´antic call jueu. Un llit d´una plaça, uns prestatges
plens de llibres, un canterano dels rebesavis i una tauleta on sempre
hi havia llibres oberts i fulls amb poemes. Era el moment de parlar
de les nostres darreres lectures, de les troballes intel·lectuals
del moment, de parlar de la difícil situació en què ens trobàvem,
com a persones i com a poble, a conseqüència de la manca de
llibertat i de la persecució de la cultura catalana. Altres vegades
ens trobàvem a un pis casa nostra, a l´avinguda de l’Argentina,
on també hi compareixien els joves inquiets d´aleshores i alguns
escriptors. Al baret de davall ca nostra, després d´un d´aquells
llargs debats literaris i polítics, en Jaume redactava poemes que
comentàvem emportats per la passió literària.
A finals dels anys seixanta i començaments dels setanta, el bar
Modern, a la plaça de Santa Eulàlia, era un indret on ens reuníem
a petar la conversa una munió de jovençans de totes les tendències
polítiques del moment. En definitiva, el catalanisme i
l´antifeixisme de l´època. Recordem que els carrillistes (PCE)
tenien un local clandestí en el carrer de Zavellà, quasi tocant el
darrere de l´església; per altra banda, els sectors més propers al
consellisme, a l´anarquisme o al maoisme solíem tenir com a “centre
d´operacions” la cooperativa d´arquitectes progressistes del
carrer Estudi General, un pis molt gran i modern on treballaven els
arquitectes Neus Inyesta, Guillem Oliver, Carlos Garcia Delgado,
Manolo Cabellos... També hi compareixia Joana Roca, que després
esdevendria una aferrissada maoista, cervell i organitzadora de
l´exposició dels avanços xinesos i de la Revolució Cultural que
es muntà en el Col·legi Oficial d´Arquitectes de Balears. En
aquesta cooperativa, on vaig treballar uns quants d anys fent de
delineant, s´organitzaven trobades amb grups d´obrers
revolucionaris, sectors que havien tallat amb la política de
reconciliació amb la burgesia i de pactes amb els sectors
“aperturistes” del franquisme que propugnaven els carrillistes,
els “revisionistes”, en el llenguatge d´aquell temps. Des dels
despatxos d´aquells arquitectes progressistes s´ordien algunes de
les sortides per a repartir fulls clandestins i per a fer pintades
contra la dictadura més sonades del moment. També s´organitzà la
campanya per provar de salvar la vida a Salvador Puig Antich, i
moltes altres accions que portaven de cap la Brigada Social del règim
i els serveis d´informació de la Guàrdia Civil.
El bar Modern era un centre de
reunió de primer ordre. Imagín, es pot dir que no hi tenc cap
dubte!, que la Brigada Social, que tenia el seu tenebrós cau ben a
prop, en el carrer de la Soledat, número 5, hi devia tenir uns
agents disfressats d´estudiants per a vigilar-nos. No solament hi
anàvem aquells que treballàvem en la cooperativa dels arquitectes
progressistes del carrer de l´Estudi General; també hi podies
ensopegar amb tota la plana del carrillisme (PCE) illenc, començant
per Francesca Bosch i acabant amb en Pep Vílchez, en Manolo Cámara
o en Pep Valero i na Catalina Moragues. En Josep M. Llompart i el
senyor Francesc de B. Moll s´hi aturaven un moment per a fer el
cafetet abans d´anar a l´Editorial Moll. També els joves poetes hi
feien tertúlia. Allà, a les cadires i taules del Modern, podies
veure els joves poetes del moment. Ara mateix record Lleonard
Muntaner, Damià Pons, Joan Perelló i Guillem Soler amb el llibre
que havien escrit conjuntament, Temptant
l´equilibri, que era la
revelació del moment. A una altra taula hi podies veure na Joana
Serra de Gayeta enllestint les seves entrevistes per a la revista
Cort;
més enllà, els estalinistes del PCE (ML-LP) reparaven una repartida
de fulls volanders; més enllà, el pintor Gerard Mates havia trobat
Miquel Morell, Manuel Picó, Miquel Àngel Femenies o Miquel Barceló,
un jove desconegut en aquells moments, i petaven la conversa damunt
art. No cal dir que Bernat Homer, el director de teatre que
treballava a la llibreria Llibres Mallorca, també hi tenia les seves
reunions, ben igual que Pere Noguera, amb el seus actors. El pintor i
escultor Pere Martínez Pavia, director del grup de mímica Farsa,
es reunia allà mateix abans de començar els assaigs, que normalment
es feien ben al costat, al saló d´actes del col·legi de Sant
Francesc. Amb el temps hi comparegueren alguns membres del grup
trotsquista PORE, on militava l´estudiant Ramon Molina. Més
endavant també hi hagué trobades de les Plataformes d´Estudiants
Anticapitalistes i de l´OEC, l´Organitzaciò d´Esquerra Comunista,
el partit on jo militava.
Va ser l´època, ara ja parl de
l´any 1970, en què el professor Bartomeu Barceló ens dóna, als
que treballàvem a la llibreria l´Ull de Vidre, bona part del fons
editorial de Daedalus
a fi de repartir-lo de forma gratuïta entre la gent per a donar a
conèixer aquella nova llibreria progressista de Palma. Durant molts
mesos repartírem Els
mallorquins, de Josep
Melià, L´Islam a
Mallorca, de Guillem
Rossellò-Bordoy, La
Renaixença a Mallorca,
també de Josep Melià, i la novel·la de Guillem Frontera Cada
dia que calles entre la
gent que venia a comprar a l´Ull de Vidre.
D´alguna
d´aquelles reunions per a preparar accions antifeixistes i de lluita
per la llibertat en vaig parlar a L´Antifranquisme
a Mallorca (1950-1970)
(Palma, El Tall, 1994). En referència al combat per provar de salvar
la vida de Salvador Puig Antich, havia escrit: “Els primers mesos
de 1974 estaven marcats per les lluites i mobilitzacions per provar
de salvar la vida del militant anarquista Salvador Puig Antich (que,
sense que ho poguéssim impedir, seria assassinat implacablement per
la dictadura el dissabte dia 2 de març de 1974). Un dia ens arribà
a Ciutat una octaveta signada pels presos polítics de la Model de
Barcelona. ‘Informació sobre el Consell de guerra del MIL’ (MIL
eren les sigles del Moviment Ibèric d'Alliberament, del qual formava
part Puig Antich). El comunicat el signaven membres del FRAP, del PCE
(m-l), FAC, CNT, UGT, PSOE i un grup de presos independents. El
PSUC-PCE no volgué sortir en defensa d'un ‘terrorista’.
‘Decidírem fer alguna acció a Ciutat i, vist que
els partits de l'’oposició’ no es movien ni donaven senyals de
vida, impulsàrem les activitats en defensa del jove anarquista. El
MIL (Moviment Ibèric d'Alliberament) no era una organització
"presentable" i feien anques enrere per por a complicar-se
amb accions que atemorissin als possibles "aliats" burgesos
o procedents del franquisme (les forces "aperturistes", en
el seu llenguatge possibilista).
‘La nit abans de l'assassinat del jove militant
antifeixista, arquitectes, delineants, picapedrers (parlam del grup
antifranquista que envoltava la cooperativa d'arquitectes
progressistes del carrer Estudi General), ens dividírem en ‘comandos
d'acció’. Volíem fer quelcom de diferent, quelcom que tingués
certa repercussió ciutadana. Les pintades eren cada vegada menys
efectives, car membres de la Guardia de Franco i guàrdies civils
retirats informaven de seguida a la Policia Política i una brigada
s'encarregava d'esborrar-les.
‘Havíem acordat no fer pintades. Aquesta vegada es
tractava de fer uns cartells -de la mida d'un full de diari- i, al
vespre, quan tothom dormís, anar botiga per botiga introduint-los
per l'escletxa dels vidres, dins del mostrador. A l'endemà -era
diumenge i els comerços estarien tancats-, tota la ciutat podria
llegir les consignes a favor de Puig Antich i contra el govern
dictatorial.
‘Dit i fet, cada grup marxà al seu lloc de reunió
per a començar la feina. En el meu hi havia l'arquitecte Joan Vila i
la seva dona, Berta; en Manolo Cabellos i un ex-legionari, un obrer
en atur que no tenia por a res. En retolador, damunt paper blanc,
començàrem a escriure: ‘Feixistes assassins, llibertat per a Puig
Antich!’, ‘Puig Antich és viu!’; ‘Judici popular contra els
criminals!’ i altres de semblants.
‘A la nit, prop de les dues de
la matinada, sortíem i complirem amb el sector assignat al nostre
‘comando’ -centre de ciutat-. No hi hagué detencions. Cap dels
grups d'acció tingué baixes. Les cites de seguretat funcionaren a
la perfecció i, a l'endemà, mesclats amb la gent, poguérem
circular per Palma veient el fruit de l'eficient feinada subversiva.
La Social no pogué fer res! Tota la propaganda en contra la
dictadura romania intacta, en els mostradors, tal com l'havíem
deixada la nit anterior.
‘Amb
el temps, el grup del carrer Estudi General s'anà dividint i cadascú
acabà militant en distintes organitzacions -o alguns restaren
independents, continuant fent diverses tasques antifeixistes. En
Guillen Oliver i na Neus anaren aprofundint encara més dins
l'anarquisme llibertari. En Manolo Cabellos i na Joana Mª Roca
entraren en contacte amb el Grup de Formació Marxista-Leninista”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario